מה המשמעות של בניית אתרים קוד פתוח ולמי זה מתאים?

לעיתים לוקח קצת זמן עד שמחלחלת ההבנה שאתר אינטרנט הוא בגדר חובה, אך בסופו של דבר היא אכן מגיעה. לאחר מכן מתחילות לצוץ שאלות רבות, למשל באיזו חברה לבחור לבניית אתרים, כמה יעלה התהליך, מה תהיה התוצאה הסופית, כיצד האתר ישרת את העסק והאם הוא באמת יביא פניות, וכן הלאה. ככל שממשיכים לשאול מופיעים מונחים שצריך להבין, כגון מערכות ניהול תוכן, וורדפרס, ג'ומלה ואחרות, וכן הנושא של בניית אתר עם תוכנת קוד פתוח או סגור. במאמר הבא יוסבר לגבי בניית אתרים בקוד פתוח ומהם יתרונותיה וחסרונותיה בהשוואה למערכות בקוד סגור.

לעיתים לוקח קצת זמן עד שמחלחלת ההבנה שאתר אינטרנט הוא בגדר חובה, אך בסופו של דבר היא אכן מגיעה. לאחר מכן מתחילות לצוץ שאלות רבות, למשל באיזו חברה לבחור לבניית אתרים, כמה יעלה התהליך, מה תהיה התוצאה הסופית, כיצד האתר ישרת את העסק והאם הוא באמת יביא פניות, וכן הלאה. ככל שממשיכים לשאול מופיעים מונחים שצריך להבין, כגון מערכות ניהול תוכן, וורדפרס, ג'ומלה ואחרות, וכן הנושא של בניית אתר עם תוכנת קוד פתוח או סגור. במאמר הבא יוסבר לגבי בניית אתרים בקוד פתוח ומהם יתרונותיה וחסרונותיה בהשוואה למערכות בקוד סגור.

מידע כללי להבנה ראשונית

בהמשך המאמר נרחיב בפירוט לגבי היתרונות והחסרונות של קוד פתוח, אך תחילה נסבר את האוזן על ידי הסבר כללי. ובשביל להבין מה זה בכלל קוד פתוח נתחיל דווקא עם ההיפך, כלומר עם הקוד הסגור. ובכן, קוד סגור משמעו שישנם קוד, תוכנה או מערכת שיצרו אדם או חברה מסוימת, השקיעו בכך מחשבה, זמן, כסף, כישרון ויכולות, וכעת הם מעמידים את המוצר לשירות המשתמשים.

ובאופן טבעי, מכיוון שזהו המוצר שלה אין החברה מעוניינת שמישהו יתעסק איתו וישנה אותו. זאת אומרת, שהציבור הרחב ובמיוחד מפתחים אחרים, אינם רשאים להוסיף לתוכנה שדרוגים ושיפורים כראות עיניהם. זהו מוצר מוגמר, ומי שיכול לשדרג אותו הוא רק החברה עצמה ושותפיה העסקיים בעלי ההרשאה לכך. כאמור, על היתרונות והחסרונות נפרט ביתר הרחבה בהמשך, אך כעת נסביר שבאופן כללי תוכנות קוד סגור הינן מושקעות, יצירתיות ומציעות שורה של פתרונות המאפשרים התאמה ספציפית לצרכי הלקוח. בדרך כלל השימוש בהן כרוך בתשלום לחברה המפתחת, אך יש גם מערכות כמו וויקס שאמנם מבוססת על קוד סגור אך בכל זאת מציעה שימוש בחינם.

עם זאת, המילה "בחינם" עשויה קצת להטעות. אפילו אם מדובר בפלטפורמה שהשימוש בה הוא חינמי, לאחר שהאתר מוכן מתחילים לשלם "דמי שכירות" לא נמוכים לחברה המפתחת. יתר על כן, מי שהקים אתר עם פלטפורמה כזו, כמו וויקס למשל, יגלה שהאתר שעמל עליו ועיצב לפי צרכיו והעדפותיו – שייך לחברה בעלת הפלטפורמה ולא שייך לו. אכן, זהו אתר מושכר וכך יישאר ללא קשר לזמן שחלף מאז ההקמה.

ומה זה אומר על קוד פתוח?

אם כן, קוד פתוח הוא מבחינות מסוימות היפוכו של הקוד הסגור. בניגוד לקוד הסגור, כאן הפלטפורמה שבה משתמשים לבניית האתר, למשל וורדפרס או ג'ומלה, איננה שייכת לחברה המפתחת אלא נבנתה במאמץ משותף של מספר אנשים וגופים. מדובר בעיקרון שהומצא בשנת 1983 על ידי ריצ'רד סטולמן, בכוונה לאפשר הפצה של ידע לכתיבת קוד מקור בתוכנות, ולתרום לשיתוף הפעולה הקהילתי והאנושי, לעומת השתלטות על הידע הזה מצד תאגידים שלדידו של סטולמן פגמה בהתקדמות הטכנולוגית.

וכך, כאשר מספר אנשים וגופים משתפים פעולה לאורך השנים, נוצרת מערכת מאוד גמישה ומגוונת שממשיכה כל הזמן להתפתח, וכך גם נוצרות תבניות עשירות בעלות התאמה לאתרים רבים תוך שמירה על ייחודיות. במקרה של קוד פתוח, השיפורים והשדרוגים שיכולים להיות תכופים ניתנים ליישום באתר, לעומת קוד סגור שבו התוספות והשדרוגים כרוכים לרוב בעוד תשלום, ובכל מקרה התפתחותם תלויה בחברה בעלת התוכנה.

קוד פתוח יתרונות וחסרונות

אם כן, לתוכנות קוד פתוח יש כמה יתרונות על פני קוד סגור, אך יש להן גם כמה חסרונות, ולכן הבחירה במערכת פתוחה או סגורה לבניית אתרים אינה מובנת מאליה ותלויה במטרות, ברצונות ובצרכים שלכם מהאתר. מבחינת היתרונות, תוכנות קוד פתוח מעניקות מגוון רחב מאוד של עיצובים ותוספים שניתן ליישם בעת בניית האתר וגם לאחר מכן, ובכך לשפר את ביצועיו במנועי החיפוש, לשפר את האבטחה שלו וליצור חוויית משתמש טובה יותר. ואם כבר דיברנו על קידום אתרים, מרבית הפלטפורמות של קוד פתוח מפגינות ביצועים טובים מאוד במנועי החיפוש, ובפרט בגוגל ששואפת לקדם את הגישה הקהילתית. עם זאת, כמובן שלקבלת ביצועים טובים במנועי החיפוש יש לבנות היטב את האתר, ולהוסיף את התוספים הרלוונטיים במידה ואינם מובנים בתבנית.

עם פלטפורמות בניית אתרים בקוד פתוח ניתן למעשה להקים כל סוג של אתר, כגון חנות מקוונת, אתר תדמית או אתר עם אלפי עמודים. זאת, עם עלויות הקמה נמוכות יחסית וכאשר האתר שבניתם הוא שלכם, ולא רק "שכור" מהחברה בעלת הפלטפורמה, מה ששוב מתבטא בעלויות נוחות יותר לטווח הארוך. חלק מהפלטפורמות, ובעיקר התבניות המוכנות, פשוטות מאוד לשימוש ואינן מצריכות ידע טכני מורכב, אך כדי ליצור אתר איכותי וטוב יהיה צורך בסופו של דבר בחברת בניית אתרים מקצועית (שוב, עלויות ההקמה יחסית נמוכות). מעבר לכך, מאחר שמדובר במערכת שכבר קיימת וכל הזמן מתפתחת, ניתן להגיע לפתרונות יצירתיים וייחודיים המתאימים לצרכי האתר במהירות גבוהה יחסית, ובכך להמשיך ולשמור על איכותו הגבוהה.

עם זאת, אין רע בלי טוב, וברור שגם לקוד פתוח יש כמה חסרונות בהשוואה לקוד הסגור. החיסרון העיקרי הוא שמערכות בניית אתרים בקוד פתוח מציעות פחות פתרונות תפורים אישית. למעשה, דווקא בגלל הפופולאריות הגבוהה של מערכות אלו (למשל וורדפרס שמהווה בסיס כמעט למחצית מהאתרים ברשת), התבניות נוטות לחזור על עצמן והדבר יכול לבוא על חשבון ייחודיות האתר. על מנת ליצור אתר ייחודי המתאים למיתוג, לקהלי היעד, למטרות ועם חוויית משתמש מעולה – צריך להיעזר בחברה לבניית אתרים. לעומת זאת, מי שבוחר להיעזר בחברה הכותבת עבורו במיוחד את הקוד לאתר, ייהנה מעיצוב חדשני ומתפירה של אתר המותאם לחלוטין לצרכיו.

לפיתוח אתר בקוד פתוח

לפיתוח אתר בקוד פתוח, איכותי ומותאם אישית, ולקבלת עוד מידע וייעוץ מקצועי בנושא, השאירו פרטיכם באתר שלנו או צרו קשר עם בינת מערכות תוכנה בטלפון 03-7668940 או במייל info@bynetsoft.co.il.

שווה קריאה

דגל ישראל

בינת למענכם

במסגרת המאמץ להתמודד עם המצב העדכני, מצאנו לנכון לפתח 2 פתרונות Low Code מהירים מבוססי Microsoft אותם אנו מציעים חינם לכל חברה בישראל שרוצה בכך

לקריאה
אינטגרציית מערכות

אינטגרציה

אינטגרציה בין מערכות אמרתם אינטגרציה, אמרתם התייעלות. מבחנתינו זה אותו הדבר. ניהול עסק בעל זרועות רבות יכול להיות קשה ואף להוות מכשול. יש הרבה אנשים

לקריאה